Ako každý rok, aj táto zima dala našim cestám poriadne zabrať. Vlani mesto Martin investovalo do opráv ciest okolo 200 tisíc eur, za ktoré opravilo desať tisíc metrov štvorcových mestských komunikácií. V tomto roku vyčlenilo na opravu výtlkov ešte o 50 tisíc eur viac.
S odchádzajúcou zimou sledujú občania nové výtlky a jamy na cestách o niečo pozornejšie. Aj keď to na prvý pohľad pre bežného občana vyzerá inak, faktom je, že cez územie mesta prechádza množstvo ulíc a ciest, ktoré sú v správe niekoho iného. Mesto Martin nezodpovedá za ich stav a nemôže tieto komunikácie opravovať, čistiť či vykonávať na nich zimnú údržbu. V prípade ciest 1. triedy je ich vlastníkom a správcom Slovenská Správa ciest (SSC), v prípade komunikácií 2. a 3. triedy je to Žilinský samosprávny kraj (ŽSK). Jedná sa o hlavné, a teda aj najfrekventovanejšie, ulice ako napríklad Ulica Jilemnického, Ambra Pietra, Pavla Mudroňa, Jesenského, Hviezdoslavova, obchvat a ďalšie. Mesto Martin je správcom miestnych komunikácií, to znamená ciest 4. triedy, čo sú väčšinou cesty lokálneho významu v jednotlivých mestských častiach. Mesto Martin v predstihu ešte v januári vyhlásilo súťaž na dodávateľa opravných prác, tak aby sa mohlo začať s opravami výtlkov bez meškania hneď po skončení zimy.
Monitoring ciest sa vykonáva priebežne
Mesto Martin nezaháľa a kvalitu či povrch ciest prechádzajúcich územím mesta pravidelne kontroluje. Keďže má obmedzené množstvo financií, vyčlenené mestským zastupiteľstvom, ich rekonštrukcia sa koná vždy podľa vopred schváleného harmonogramu a prioritne sú opravované cesty v havarijnom stave. Harmonogram vzíde zo spoločnej obhliadky mestských komunikácií zodpovedným pracovníkom mesta, poslancom príslušnej mestskej časti a zástupcom realizačnej firmy. Platným sa stáva až po tom, ako ho schvália príslušné výbory mestských častí a vedenie mesta.
Práve začiatkom roka mesto vykonáva komplexný monitoring ciest a ďalšie kontroly opakuje na mesačnej báze. Tohtoročný monitoring ciest už prebehol hneď v úvode roku, pričom mesto o stave komunikácií upovedomilo SSC ako aj ŽSK. Na stretnutí zástupcov SSC, ŽSK a Brantner Fatra mesto rokovalo aj o oprave výtlkov a očiste komunikácií po ukončení zimnej údržby.
Financovanie je možné z rozpočtu i výborov mestských častí
Mesto zo svojho rozpočtu investovalo vlani do opráv okolo 200 tisíc eur, za ktoré opravilo približne 10 000 metrov štvorcových. V tomto roku má mesto k dispozícii 250 000 eur.
Okrem rozpočtu, môžu opravu mestských komunikácií financovať aj výbory mestských častí, ktoré vlani do opráv chodníkov investovali okolo 50 000 eur.
Primátor mesta pravidelne rokuje na ministerstve dopravy, aby prebehla rekonštrukcia štátnych ciest, ktoré sú na území mesta, pričom posledný oficiálny prísľub, k naplneniu ktorého nedošlo, bol od exministra Jána Figeľa.
Výtlky na cestách dokumentujú a posielajú správcovi
V prípade, že sa výtlky nachádzajú na cestách, ktoré nie sú v správe mesta, to informuje ich správcu mailom spolu s fotodokumentáciou. Pokiaľ ide o štátnu cestu, mesto informuje Slovenskú správu ciest. Rovnako postupuje aj v prípade komunikácií v správe Žilinského samosprávneho kraja, keďže cez územie mesta Martin vedú nielen mestské a štátne cesty, ale aj krajské.
Opravy v zime sa vykonávajú len núdzovo
Samotná oprava výtlkov sa uskutočňuje priebežne. V prípade, že nejde o nebezpečný výtlk, s jeho opravou sa čaká na priaznivé počasie. Trvácnosť opráv vykonaných v zimnom období pomocou zimnej zmesi je maximálne tretinová v porovnaní s opravami vykonanými v lete. Nezanedbateľné sú aj náklady na opravu jedného metra štvorcového zimnou zmesou, pri teplotách pod +5 °C, ktoré predstavujú sumu okolo 30 eur, pričom pri teplotách nad túto hranicu je to do 20 eur. Počas letných mesiacov prebieha oprava výtlkov priebežne, takže v prípade nahlásených výtlkov na komunikáciach v správe mesta je priemerný stav opravených výtlkov 90%.
Ako nahlásiť výtlk
V prípade, že občania chcú nahlásiť výtlk, majú viac možností. Najrýchlejšie je oznámiť výtlk na Mestskom úrade na telefónnom čísle 043/4204 136, ale rovnako sa môžu obrátiť na poslancov príslušného výboru mestskej časti, pracovníkov odboru komunálnych služieb, alebo zaslať podnet prostredníctvom stránky www.transparetnemesto.sk cez sekciu pripomienky.
Ako postupovať v prípade škodovej udalosti
V prípade, že si občan spôsobí škodu na mestských komunikáciách, mal by kontaktovať políciu, s ktorou spíše záznam o škodovej udalosti. V prípade havarijnej poistky odporúčame obrátiť sa na poisťovňu, v ktorej má poškodený havarijné poistenie uzatvorené. V opačnom prípade je možné so záznamom kontaktovať zodpovedného pracovníka, ktorý má na starosti poistenie mesta na telefónnom čísle 043/4204 142, alebo podať písomný podnet na podateľňu mesta osobne alebo poštou. ... |