Nové logo mesta Martin slávnostne odhalil primátor Andrej Hrnčiar v rámci podujatia Dní mesta Martin. V piatok večer tak Martinčania po prvý krát uzreli logo, ktoré sami vybrali verejným hlasovaním.
„Teší ma, že mesto Martin sa zaradilo medzi moderné mestá, ktoré okrem erbu majú aj svoje logo. Na erbe nášho mesta sa nič nemení a ten nám ostáva. Naopak, mestskému erbu - Martinovi na bielom koni - sa dostane väčšej úcty a vážnosti, ktorú si právom zaslúži. Nové logo bude reprezentovať naše mesto pri bežnej komunikácii, či propagácii. Zárukou jeho úspešnej budúcnosti je fakt, že si ho v hlasovaní vybrali Martinčania sami,“ povedal krátko po tom ako sa zo zadymeného pódia za zvuku fanfár a svetelných efektov po prvý krát logo predstavilo verejnosti.
Logo mesta Martin vzniklo v rámci ateliérového zadania na Katedre vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, pod vedením akademického maliara Pavla Chomu. Autor víťazného návrhu Roman Mackovič vysvetľuje jeho symboliku: „Inšpiráciou pre vznik loga bol erb mesta Martin. Akt, pri ktorom sa sv. Martin delí pomocou meča o svoj plášť je v logu zaznamenaný súčasným pohľadom - použitím perforácie - ktorá delí logo na dve polovice. To symbolizuje ochotu mesta Martin ako kultúrneho centra podeliť sa s ostatnými o to, čo má. Perforácia tiež pripomína vstupenku, ktorou Martin pozýva a víta svojich návštevníkov. Dôraz pri návrhu loga bol kladený na čitateľnosť a jednoduchosť, ktorá ponúka širokú škálu uplatnenia ako základného stavebného prvku novej vizuálnej identity mesta Martin.“
Ďalším krokom bude tvorba dizajn manuálu, ktorý detailne pokryje aplikácie víťazného návrhu pre bežné potreby ako hlavičkový papier, e-mailové záhlavia, vizitky či propagačné materiály. Vypracovať by ho po uzavretí zmluvy s mestom mal autor víťazného návrhu a do života ho mesto plánuje uviesť na prelome leta a jesene tohto roka. Mesto plánuje aj tvorbu štatútu, ktorý určí jasné pravidlá pre používanie erbu a loga.
Po tom ako mesto Martin vyhlásilo ešte v minulom roku verejnú neanonymnú súťaž o logo mesta a odborná hodnotiaca komisia toho času jednohlasne dospela k záveru, že zo 77 súťažných návrhov ani jeden nespĺňa všetky požadované parametre na logotyp mesta ako je jednoduchá identifikácia, moderný charakter, nová moderná symbolika, mesto v spolupráci s Katedrou vizuálnej komunikácie VŠVU v Bratislave formou klauzúrnej práce jej študentov vyhotovilo návrhy, z ktorých sa do konečného hlasovania dostali tri.
Hlasovanie, ktorým Martinčania vybrali logo pre svoje mesto, začalo koncom mája. Počas troch týždňov mohli spomedzi troch finálových návrhov udeliť svoj hlas elektronicky na webovej stránke mesta, prostredníctvom hlasovacieho lístka zverejneného v regionálnom printovom týždenníku, či osobne vyplnením hlasovacieho kupónu vo vstupnej hale mestského úradu, kde boli návrhy vystavené. Traja z nich sa dočkali zaujímavých cien od partnerov hlasovania: Winterparku Martinky, Hotela Impozant a týždenníka MY Turčianske noviny. Platných hlasov bolo 1 113, víťazní návrh ich získal 499, čo je 45 percent z celkového počtu.
Zaujímavosťou je, že pokiaľ v internetovom hlasovaní víťazné logo získalo takmer polovicu hlasov, v hlasovaní prostredníctvom hlasovacích kupónov s bezpečným náskokom vyhral návrh č.2. Je preto možné, že v dizajn manuály sa niektoré aplikácie budú návrhom č.2 inšpirovať. ... |